מה הבורא מבקש מאיתנו?
לשם מה הוא מבקש מאיתנו את כל אלו הדברים?
בשאלות אלו עוסק הספר, בשפה בהירה וברורה, המתאימה לאלו שלא גדלו על ברכי המסורת ורוצים להבין יותר לעומק את המצוי בחובה וגם לאלו שגדלו תחת אור המסורת אך רבו בהם הסתירות הפנימיות והם מבקשים תשובות לשאלות מהותיות.
"האמונה בייחוד היא האמונה שה' הוא אחד, וכל הבריות, הבריאה וחוקיה, וכן כל המציאות הפנימית והחיצונית, נמצאים ומתקיימים ממנו. כל ההוויה הוֹוה ממנו תמיד בכל רגע ורגע: כל אטום, כל הרכב מולקולרי, כל המינרלים, האבנים וההרים; כל הצמחים והעצים; כל חרק, כל תולעת, כל צפרדע וכל ציפור; כל חיה וכל בני האדם; כל בניין וכל חידוש תרבותי או טכנולוגי; כל גילוי מדעי או רוחני; כל מציאות רגשית וכל יכולת מחשבתית, כל העולם והיקום כולו – הכול נובע ממקור כל החיים, וייחודו שורה בכול." (מתוך הספר)
על המחבר - ר' תומר אדגר
ר' תומר אדגר, יליד 1979, לימד רבים אשר התקבצו סביבו לכדי קהילה מגוונת ועמד בראש ארגון 'עץ אחים'. מלחין ומוזקאי. יונק מתורתם של בעל הסולם, הרב אברהם יצחק הכהן קוק, הרמח"ל, רבי נחמן ועוד. מתגורר עם אשתו הדס ומשפחתם בבית זית.
מתוך ההקדמה של הרב אורי עמוס שרקי
"זה לא עוד ספר. תומר אדגר הוא אדם יחודי, בעל מחשבה יחודית. גם כשהוא נושא ונותן בסוגיות שדשו בהן רבים, חנו נסוך על פני המילים. רעיוניו דואים בים שאין לו סוף, הוא מביט מסוף העולם ועד סופו, ומרווה את הקורא במחשבה רעננה, הנובעת מנפש גדולה, של מי שינק לרוויה ממים צלולים של דעת ולמעלה מן הדעת. הוא מגיש לפנינו מבט חדש בכלים עתיקים, ניסוחים בהירים הגואלים את הלב מסיבוכי הספקות, תחזקנה ידיהם של אמרי פרל ותומר אדגר המזכים אותנו בדברי אלוהים חיים."
על הקהילה בבית זית
ר' תומר אדגר ואמרי פרל (עורך הספר) התמקמו במושב בית זית ויחד עם חברים נוספים הקימו חבורת לימוד אשר נפגשה לאורך שנים ולמדה יחד את עיקרי אמונת ישראל. חברים מכל קשת החברה הישראלית התקבצו יחד לברר, לחלוק, לאכול ולנגן ולהתחבר אחד אל השני ובחזרה אל מסורת אבותינו.
מתוך ההקדמה
"וְעַתָּה יִשְׂרָאֵל מָה ה' אֱ-לֹהֶיךָ שֹׁאֵל מֵעִמָּךְ כִּי אִם לְיִרְאָה אֶת ה' אֱ-לֹהֶיךָ לָלֶכֶת בְּכָל דְּרָכָיו וּלְאַהֲבָה אֹתוֹ וְלַֽעֲבֹד אֶת ה' אֱ-לֹהֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשֶֽׁךָ: לִשְׁמֹר אֶת מִצְוֹת ה' וְאֶת חֻקֹּתָיו אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם לְטוֹב לָֽךְ׃"[1]
שני פסוקים אלו ינחו אותנו לאורך כל הספר על כל חמשת חלקיו: היראה, ההליכה בדרכיו, האהבה, שלמות הלב ושמירת כל המצוות. נענה דרכם על שתי שאלות:
שאלה אחת היא מה למעשה הבורא מבקש מאיתנו? ובזה עוסקים חמשת חלקי הספר המרחיבים ומפרשים את דרישות הבורא שבפסוקים אלה.
השאלה השניה היא לשם מה ה' מבקש מאיתנו את כל אלו הדברים?
אך לפני שנעסוק בפירוש ובהבנה של מה ה' רוצה מאיתנו, נבנה כמה יסודות אמוניים.
הפנמת יסודות אלו הכרחית להבנה נכונה של המדרגות השונות שנעסוק בהן במהלך הספר, והכרחית לעבודת ה' בכללה, מפני שללא יסוד אמוני נכון אין יכולת לכוון את הלב והמחשבה כראוי במהלך עבודת ה', ואפשר גם להגיע למסקנות מוטעות במסענו הרוחני ובתפיסת אופן השגחת ה'.
כל יסודות האמונה וענייני עבודת האדם שנעסוק בהם, אף על פי שאנו מציגים אותם באופן עיוני־לוגי, או רגשי ופיוטי, יש להבין שהם כולם מציאות ממשית פנימית. ההבחנה הפנימית, האמונית והחווייתית בעניינים אלו היא העיקר, והמילים עצמן נועדו כדי לעזור לנו להגיע אל אותה חוויה פנימית והתבוננות פנימית ולעורר אותן.
עם זאת, המילים וכל התוכן העיוני בונים אצלנו דעות ואבני דרך במחשבותינו ובתפיסותינו את ענייני האמונה והאלוהות. זה כאמור דבר חשוב כשלעצמו – ליישר את הדעות כדי לכוון את האמונה הפנימית כראוי.
"האמונה אינה לא שכל ולא רגש, אלא גילוי עצמי היותר יסודי של מהות הנשמה, שצריך להדריך אותה בתכונתה. וכשאין משחיתים את דרכה הטבעי לה, איננה צריכה לשום תוכן אחר לסעדה, אלא היא מוצאה בעצמה את הכל. בעת החלש אורה, אז בא השכל והרגש לפנות לפניה דרך. וגם אז צריכה היא לדעת את ערכה, שלא משרתיה השכל והרגש הם הנם עצמותה. וכשתהיה קבועה באיתן מושבה, אז יצליחו השכל והרגש בפינוי הדרך ובהמצאת האמצעים השכליים והמוסריים המסקלים את המכשולים מעל דרכה"[2]
[1] דברים י, יב-יג.
[2] הרב קוק, מאמרי הראי"ה, מאורות האמונה.