אני מסכים בדמי לחתום הסכם חדש.
בדמי אחיי הופר הקודם, בצרחת נשים נקרע.
גם חוזה שנחתם בראשית בריאתי, בדם טבורי נכרת,
נשרף כנייר יחד עם הכל.
מילותיו הריקות פזורות על גבי כבישים חסרי שם –
"אמון" מרוסק ומרוח על האספלט.
"טוב האדם" מפוזר על הדשא,
ממטרות הקיבוץ עוד משקות אותו במרץ, אולי יתקמפסט מהר יותר.
"מוסר" נחטף באלימות על טנדרים מלאי צהלות דם וטרף.
מוכה מכל צדדיו עד שלא ניתן להכירו מרוב דם ושברים.
אך אני מסכים בדמי לחתום חוזה חדש.
אני לא אעצום יותר את עיני, לעולם. גם כאשר אשן ואקדח דרוך תחתיי,
עיני תשארנה פקוחות.
ואת, מציאות עגומה שלי, מצדך…
אתגליא
הבלוג של אמרי פרל
חוזה חדש
מלאך אבן
פסול לך שתי לוחות אבנים,
פסול לך את תורתך
כפסלו של דוד
כמאמרו של מיכאלנג'לו –
"ראיתי את המלאך בתוך השיש וגילפתי אותו לחופשי"
אתה הרי נחבא בתוך עצמך.
ובעיקר יש להסיר גושי אבן מעל החזה
להנחית מכות אזמל בכדי לגלות את אזור הרקות.
ולסיום היצירה
שבור הלוחות אשר פיסלת,
שבור פסיליי ידייך,
תבנית תבונתך.
כי זה חלק בלתי נפרד מהיצירה –
רק לב שבור הוא יצירת אומנות אמיתית
או כנפי מלאך מרוסקות.
על אף שמלאך השיש המפוסל
מרשים
ואלוהי
הוא לעולם לא יעוף.
לפני אחד
אם האמת היא אחת
אז לפני אחד, מה אתה סופר?
כי בטרם נאצלה המילה – הכוח כבר נכח.
לא כוח, מהות… איכות, נוכחות.
מילה לא תתאר אף לא קמצוץ,
אמנם היא שער אל הדבר,
אך בממלכתו היא לא תדרוך מעולם.
רק תביט המילה אל החוצב אותה באור
ותשתדל להיות נקיה, ברורה, צלולה, אמיתית.
אך היא לעולם לא תהיה האמת עצמה.
כי לפני אחד, מה אתה סופר?*
*(ספר יצירה)
מה ההבדל בין משוגע לנביא?
מה ההבדל בין משוגע לנביא?
המשוגע בטוח שדבריו אמת.
אך מהי האמת?
זו לא השאלה הנכונה.
אלא – האם אתה מוכן לפגוש בה.
מהי האמת?
אמת היא חיים,
ולשאול מהם החיים זה כלשאול מהו א-לוהים.
החיים הם לא מטריקס
החיים הם עצמם אמת!
הם לא מחוץ לאמת, הם לא השער לאמת –
הכל אמת.
אלא – השאלה כמה אתה מוכן לפגוש בה?
כמה חיים אתה מוכן לחיות?
***
כשהסוד מתגלה, מה מתרחש בו?
מה הוא הופך להיות?
למשל, כשספר בשם "הסוד" הופך לרב מכר בינלאומי – מה נותר בו?
והרי הסודות נפוצו, מקובלים בקבלה על כולם,
מה נותר מהם?
האם ניטל כוחם?
על כן יש פה סוד:
להביט – ולא להביט.
לחיות – ולא לחיות.
להתעורר.
לגלות טפח ולכסות טפחיים.
ואם אנו בטוחים כי יודעים אנו את המציאות, את הסוד, את זה שהכל בראש,
את זה שאנו בוראים את המציאות, מחשבה זו בעצמה הופכת להסתרה.
הסתרה הנדמית כגילוי –
המחשבה שאני יודע – זו ההסתרה המושלמת.
מה ההבדל בין משוגע לנביא?
מהי האמת?
והאם אתה מוכן לפגוש בה, ולהניח לה,
כך בסתר, במקומה,
בסתר המדרגה.
שדה שרוף
נִרְפֵּה אֲנִי בֵּעֲבוֹדָתְךָ.
מְקַצֵּץ בַּגַּן שֶׁנָּטַעְנוּ יַחַד,
אַתָּה וַאֲנִי.
בִּדְמָעוֹת מְשֻׁתָּפוֹת.
מְדֻלְדָּל מֵרוּחַ שֶׁפַּעַם נָשַׁפְתָּ בִּי,
פָּרַשְׁתָּ אוֹתִי כִּמְפָרֵשׁ שׁוֹעֵט בְּיָם הַסַּעַר.
גַּם כְּשֶׁהַטְבָּעַת סְפִינָתִי, הָיִיתִי נִלְחָם בְּחֵרוּף נֶפֶשׁ לִנְשֹׁם אֲוִיר.
עַכְשָׁיו לֹא נֶפֶשׁ, וְלֹא חֵרוּף,
שָׂדֶה שָׂרוּף.
כָּל רְצוֹנִי הוּא לְלַקֵּט כַּמָּה זִרְעוֹנִים פְּלִיטֵי שְׂרֵיפָה,
לְהַשְׁבִּיעַ בֶּטֶן רְעֵבָה, תְּאֵבָה.
וְשֶׁלֹּא תַּבִּיט בִּי כָּךְ בְּבֹשְׁתִּי,
מְחַטֵּט בִּמְקוֹרִי בְּעֲפַר חַיַּי.
לֹא רוֹצֶה לָשׁוּב, לְצַעֲרִי.
כְּווִיּוֹת עַל לוּחַ לִבִּי, מְאַהַבַתְּךַ.
שְׂרִיטוֹת מִמִּצְווֹתֶיךָ.
תּוֹלָעֵי יֵאושׁ אֲנִי אוֹכֵל בְּבִרְכוֹת שָׁווא מְמֻלְמָלוֹת בַּחֲצִי פּה
מָלֵא מְזוֹנוֹת.
מָלֵא בְּהַכֹּל.
לְוַואי וְיִהְיֶה מָלֵא בִּדְבָרֶיךָ.
דור אבוד
אנחנו דור אבוד,
רווקים אבודים, בחורות אבודות,
זוגיות אבודה.
בתקוות אבודות אנו נאחזים
כי אבדו אידיאלים מהארץ –
כמו אלוהים אבודים המחפשים
אנשים זקופים להתלות בהם.
המקרה אבוד,
הזמן אבוד,
הלב לכוד,
ובכל זה –
אור אין סוף זורח,
ואנו מאבדים צורתנו הקודמת
לגלות עצמנו מחדש.
שכבות
שכבות שכבות תוריד,
אכן ישרוף.
קלף רטיה מעל הלב הפצוע.
קלף-קלף קשקשי השקט הקפוא
שידעת היטב לגדל,
בשקט השתרגו על פני העור,
על פני האור של קרני שמש החודרים
מבעד לוילון וריח ממטרות משקה.
הסר-הסר מעל עינייך
דמעות שהתגבשו לכדי מלח,
צא מקפאון הגוש, בגרון.
ניצב אתה עומד, אך לא זקוף.
שרידי מוגלה מחה,
מחה ביד חלוצית.
חלוץ עצמך מעצמך.
בקש להיות גיבור
הנושא עצמו מבעד לעצמו.
התביט? התעז?
פשוט להתבונן בעומק החיים
והניח להם להיות.
היופי, ממתין להתגלות.
כלי זכוכית נאה
אני נשבר סוף סוף לרסיסיי
נשבר לשבריי היפים והקרועים
הכל הרי נשבר בסוף
הרי נשבר הסוף לכל.
הרי שבר מעיד שהיה פעם כל,
שהיה פעם כלי,
והייתי כלי זכוכית יפה.
כלי נאה זכוכית קריסטל עדין שקוף שזוף רדוף
אידיאולוגיה,
רדוף נשמות צדיקות וזכות,
רדוף מאה ואחת נסיונות.
להיות מלאך שרף,
אך מה נותר אחרי שהכל נשרף?
ריח נוצות שרופות וחור שחור בלב,
תהום שאין לי מושג איך היא תתרפא.
יותר מידי זמן רחוק מליבי,
מסתיר,
מוסתר,
נזהר,
נשמר רחוק מיצרי, מיוצרי,
מממלכתי.
חוזה חדש
שדה שרוף – פורסם בכתב העת ריליגיה ג'
נִרְפֵּה אֲנִי בֵּעֲבוֹדָתְךָ.
מְקַצֵּץ בַּגַּן שֶׁנָּטַעְנוּ יַחַד,
אַתָּה וַאֲנִי.
בִּדְמָעוֹת מְשֻׁתָּפוֹת.
מְדֻלְדָּל מֵרוּחַ שֶׁפַּעַם נָשַׁפְתָּ בִּי,
פָּרַשְׁתָּ אוֹתִי כִּמְפָרֵשׁ שׁוֹעֵט בְּיָם הַסַּעַר.
גַּם כְּשֶׁהַטְבָּעַת סְפִינָתִי, הָיִיתִי נִלְחָם בְּחֵרוּף נֶפֶשׁ לִנְשֹׁם אֲוִיר.
עַכְשָׁיו לֹא נֶפֶשׁ, וְלֹא חֵרוּף,
שָׂדֶה שָׂרוּף.
כָּל רְצוֹנִי הוּא לְלַקֵּט כַּמָּה זִרְעוֹנִים פְּלִיטֵי שְׂרֵיפָה,
לְהַשְׁבִּיעַ בֶּטֶן רְעֵבָה, תְּאֵבָה.
וְשֶׁלֹּא תַּבִּיט בִּי כָּךְ בְּבֹשְׁתִּי,
מְחַטֵּט בִּמְקוֹרִי בְּעֲפַר חַיַּי.
לֹא רוֹצֶה לָשׁוּב, לְצַעֲרִי.
כְּווִיּוֹת עַל לוּחַ לִבִּי, מְאַהַבַתְּךַ.
שְׂרִיטוֹת מִמִּצְווֹתֶיךָ.
תּוֹלָעֵי יֵאושׁ אֲנִי אוֹכֵל בְּבִרְכוֹת שָׁווא מְמֻלְמָלוֹת בַּחֲצִי פּה
מָלֵא מְזוֹנוֹת.
מָלֵא בְּהַכֹּל.
לְוַואי וְיִהְיֶה מָלֵא בִּדְבָרֶיךָ.
לפני אחד
שדה שרוף
מלאך אבן
מה ההבדל בין משוגע לנביא?
צהר תעשה לתיבה
צהר תעשה לתיבה: את המילה, התיבה, תפתח במבטך, תעשה חלון לראות אשר מבעד, את הרוח אותה המילה נושאת.
וכך הצדקת ימימה אביטל אמרה באחד משעוריה:
"…זה כמו לתת למילה הכתובה להיפתח ולגלות את מה שיש בתוכה. 'וצוהר תעשה לתיבה' תיבה זו מילה. וצוהר-להאיר אותה, לגלות את האור שיש בתוכה."
אנו נדרשים לראות אל מעבר לנוכח לפנינו. השורש מתגלה בענפיו.
בכל יום אומרים שיר של אותו יום, שיר שהיו הלווים שרים בבית המקדש. ראשון בשבת, שני בשבת, כל הימים הם בחינות של שבת. האור של שבת פרוש על פני כל השבוע. לפי המקובלים, מסופו של יום שלישי זורח האור של השבת המתקרבת, ובמוצאי שבת הוא מתחיל להמשך חזרה עד יום שלישי הבא.
למעשה כל מה שקיים זו שבת, ואנו חיים בבחינות שונות של הסתר מאותה שבת תמידית הקיימת.
גם השנה השביעית קיימת תמיד. האדמה לא באמת זקוקה לנו, רק מצד הקללה אנו נדרשים לעבד אותה כך. הקללה היא ההסתר, ההסתר של גן העדן בו אנו נמצאים, של שבת הארץ, האלף השביעי.
שנת השמיטה היא הצצה אל העולם העליון של האלף השביעי, כמו השבת שגם היא הצצה אל אותו עולם. עולם בו הכל מוכן לנו, אין בו צורך לעבוד, לעמול, לתקן, הכל התעלות מתמדת של חיים. של קדושה בתוך הטבע, מעל הטבע, היא הטבע. עולם שמתגלה בו שהכל קדוש.
הטבע אין בו קללה, רק צעיפים על מבטנו, וילונות בתודעתנו. ויש רגעים בהם התודעה מרצדת לרגע לעולם אחר.
שדה שרוף – פורסם בכתב העת ריליגיה ג'
Do you not yet know that Egypt is lost?
Indeed?
Egypt never ruled my soul.
Even when my body was enslaved, under the weight of soil and stone
I was free to myself.
All my work in mud,
Burning bricks in the flame,
Was for the sake of heaven,
To reconcile my soul with the sweat
Of my body forever holy.
My spirit knows no despair.
My light, which was created before man,
My kingdom of flesh destined to be conquered
By my soul that hovers
Over the surface of the waters, the seas, the sages, the ages
There remains only to remove the veil that masks
As the waters cover the sea
Revealed is the Face
That never ceased to see
His children as they are –
Children of G-d.
הכל מתפרק – סלון הדחויים
הַכֹּל מִתְפָּרֵק לִי.
הַיָּד מִתְפָּרֶקֶת עַל לֶחִי קְטַנָּה,
הַתְּפִלִּין מִתְפָּרְקוֹת לִי בְּאֶמְצַע הַבְּרָכָה,
הַתַּחֲנוּן מִתְפָּרֵק לִי בַּפֶּה לְמִלִּים חַסְרוֹת מַשְׁמָעוּת.
הַמַּשְׁמָעוּת מְפֹרֶקֶת זֶה מִכְּבָר, אֵיבָרֶיהָ פְּזוּרִים לְצַד הַדֶּרֶךְ שֶׁל חַיַי, אֵיבָרִים מְפַרְפְּרִים.
הַלֵּב מִתְפָּרֵק לִפְעִימוֹת קְצוּבוֹת שֶׁל בַּקַּשָּׁת חַיִּים, טוֹבֵעַ בְּדָמִי הֶעָכוֹר.
הַגּוּף מְפֹרָק,
מְפֹרָק מֵהַשּׁוֹט הַמַּצְלִיף,
פַּעַם בִּי, פַּעַם בֶּאֱלֹהַי,
פַּעַם בִּי, פַּעַם בִּילָדַי,
פַּעַם בִּי, פַּעַם בְּאַהֲבַת חַיַי.
אֱ-לֹהִים מִתְפָּרֵק לִי בַּיָּדַיִם, בְּנִסָּיוֹן נוֹאָשׁ לְהַחֲזִיקוֹ בִּתְפִלּוֹת חֲפוּזוֹת, בִּמְצַוּוֹת מְלֻמָּדוֹת.
מִתְפָּרֵק לְשִׁבְרֵי אֱ-לֹהִים קְטָנִים.
לְהַדְבִּיקוֹ בִּלְתִּי אֶפְשָׁרִי,
לְאָסְפוֹ – לֹא אֵדַע בְּמָה.
וְשִׁיר שָׁבוּר
מִפֶּה שָׁבוּר
נִשְׁבָּר לְרַגְלֶיךָ.
פרסומים בכתב העת 'יהי'
'יהי' הוא כתב עת פואטי-פוליטי מיסודו של בית אורי צבי שהקימה גאולה כהן ז"ל לזכרו של המשורר הלאומי אורי צבי גרינברג.
בית אורי צבי מקדם בין היתר סופרים ומשוררים ומעודד יצירה לאומית חדשה.
שירים ומאמרים שפורסמו בכתב העת:
כבשים
במרעה ירקרק רעה לו בנחת עדר כבשים דשנות, סעדו הן שיבולי ירק רעננים, ונהנו מקרני השמש החמימות. סיימנו הכבשים סעודתן והמשיכו במרוצה במורדות הירוקים, ושוב נעצרו לאכול באחו גדוש בתלתן. כך עלה העדר בגבעות וירד, פנה לימין ופנה לשמאל ושוב פנו במורד אל עבר כר מרעה ירקרק. טובים היו חייהן של הכבשים בעיניהן.
כבשונת אחת, צמרירית בת זנבנוב שמה, עצרה את הילוכה הרגיל ועמדה ובהתה בענני השמים, כה לבנים וצמריריים. רוח מזרחית החלה לנשב לפתע ועדר העננים שינה כיוון. מבטה העמיק בשמיים ומחשבות חדשות נבטו בראשה, היא פסקה מללעוס וגופה נמלא צמרמורת.
לפתע נגחה בה כבשה מאחור, "קדימממה! לזוווז!" פעתה הכבשה, "מממממשיכים לגבעה מממממול." אך צמרירית לא התקדמה. היא נשארה להביט בענני הכבשה בעוד העדר שוטף מימינה ומשמאלה. פתאום שמה לב שנשארה מאחור. תחושה מוזרה. כבשונת ניצבת לה כך לבדה.
קול נגינה נשמע הרחק מאחוריה, ניגון שדגדג ברגליה והקפיץ את לבה. היא הסבה ראשה לאחור – מעשה נדיר לכבשונת – ובמעלה הגבעה ראתה דמות מוזרה ובפיה מקל עץ ארוך שהפיק את הניגון. לא כבשה היא זו, חשבה לעצמה, ומיד הרימה רגליה ושבה בזריזות אל העדר. אך הפעם לא חזרה למקומה הרגיל, אי שם באמצע העדר. הפעם התמקמה מעט בצד, אולי משם תזכה לראות יותר שמים.
"ממממראה מוווווזר ראיתי," אמרה צמרירית לאחת מאחיותיה הרבות כשעצרו שוב להעלות גרה ומשקל, "דמות ממממוזרה, כמדוממממני עוקבת אחרינו."
אחותה הנהנה ולעסה, לעסה והנהנה. צמרירית המשיכה להביט מידי פעם לאחור, אולי תופיע שוב הדמות המוזרה, והכבשים המשיכו ללעוס בעצלתיים…
ראש-לֶבֶד-אפור, מראשי העדה, הריח תלתני הרים טריים במעלה הגבעה, והוא התרחק מעט מן העדר. לא יותר מידי, רק כדי לסעוד בשמחה את חלקת התלתן הצעיר שמצא. לפתע אבן התעופפה במהירות לעברו וכמעט פילחה את ראשו. האבן המשיכה במעופה ופגעה בסלע לשמאלו. ראש-לבד-אפור געה ופעה, ונס בבהלה אל העדר חזרה. "איזה נס! איזה ממממזל!" קראו הכבשות והכבשים יחדיו.
"מממממש נס." הודה ראש-לבד המבוהל וסידר צימרו האפור שסמר.
וצמרירית בת זנבנוב הביטה לאחור, ושוב תחושת צמרמורת עברה בגופה. היא הייתה בטוחה, או כמעט בטוחה, שאותה דמות גבוהה שעוקבת אחרי העדר היא גם זו שזרקה את האבן. ומחשבות גבוהות חזרו לצמוח ולמלא את ראשה הצמרירי בשנית.
ושוב הרוח המזרחית נושבת, והעננים שטים, והכבשים מזרחה נעות, וחליל אחד מנגן.
מוסר השכל מפי צמרירית בת זנבנוב:
האבנים שנזרקות עלינו מלמעלה, יודעות היטב את מסלולן.
אם כבר להיות בעדר, אז עדיף מעט בצד, שנוכל לראות קצת שמים.
פוסטים אחרונים
שירה
כלי זכוכית נאה
אני נשבר סוף סוף לרסיסיינשבר לשבריי היפים והקרועיםהכל הרי נשבר בסוףהרי נשבר הסוף לכל.הרי שבר מעיד שהיה פעם כל,שהיה פעם כלי,והייתי כלי זכוכית יפה.כלי נאה
20 במאי 2024
אין תגובות
וידאו פואטרי וקליפים לשירים מולחנים
קטעי וידאו מקוריים
3 קטעי וידאו
וידאו פואטרי
טקסט: אמרי פרל | צילום עריכה וסאונד: ראובן ימרום
וידאו פואטרי
טקסט: אמרי פרל | קונספט: סיגלית בנאי | צילום עריכה וסאונד: ליטל שחר
קליפים
טקסט: אמרי פרל | לחן: ירון דפן | ביצוע: ירון, נור ואיילה דפן, הסימפוניה של פראג.